Készítettem egy kis felmérést a debreceni kerékpárutakról. Sajnos a helyzet nem ad okot örömre. Aki nap mint nap kerékpározik annak ez persze nem újdonság.
Alapozás hiánya: persze nem csak kerékpárutakra jellemző, de minket most itt ez érdekel leginkább. Az aszfaltréteg maximum 1 cm vastagságú. E kettő kombinációja vezet ahhoz, hogy 1-2 éven belül huplis az út, és ez az évek alatt csak rosszabb lesz.
Javítgatások: Szintén általános dolog, hogy mindenféle renszer nélkül történnek. Ezáltal teljesen szétszabdalt az aszfalt, így szintén hamarabb tönkremegy és a „haverok” építhetnek majd jó pénzért újat. Erre legjobb példák a Miklós, Hatvan és Széchenyi utcák, amelyek nem kerékpárutak, de használjuk ezért fontos. Aki hagyja ezeket a szétszabdalásokat azt egész nap itt járatnám teleszkóp nélküli bicajjal. Szerintem másnap rohanna „Lajoshoz”, hogy aszfaltozzunk, és írjuk elő rendeletbe, hogy útfelújítást így nem lehet végezni soha többet. És ráadásul ez a belváros.
A repedések mellett van néhány gyűrődés, nem megfelelő szegély-süllyesztés, és persze csatornafedél is. Jó példa csatornafedél-problémára a Faraktár utca felüljáró utáni szakasza mindkét irányban: a sáv közepén kell tekerni, mert tízméterenként öt centi mélységű fedél akadályozza a balesetmentes haladást. Gondolom senki nem akarja végignyalni az aszfaltot miközben mögötte mondjuk jön a busz.
A csatornafedelekhez hasonló problémát okoz az útszéli törmelék. Autóval sem megy bele ilyen törmelékbe az ember, nemhogy kerékpárral. Bármi lehet bennük, ami defektet okozhat. Néhány helyen 30-50 cm szélességben is megvan ez a probléma. Természetesen erre is lenne megoldás, ha a szegélytisztító gépek nem a “haverok” kertje (Széchenyi-kert) előtti részen dolgoznának, és nem a parkoló autókat kerülgetnék az István úton (annyi eszük nincs, hogy tiltó táblát rakjanak ki arra az időre amikor a takarítást végzik).
Gyalogosok: sajnos ott is használják a kerékpárutat, ahol külön van választva. Én a rendőrségtől komolyabb ellenőrzést várnék, persze vonatkozik ez a bringásokra is. Legrosszabb helyzet a belvárosi szakaszokon.